niedziela, 29 stycznia 2017

Mansaf - zupa szafranowa z orzeszkami piniowymi i ciecierzycą

Dostałam od koleżanki na urodziny książkę. Przepisy z londyńskiej restauracji. Moro. Restauracji specjalizującej sie kuchni śródziemnomorskiej i okolic( szeroko pojętych). Lubie przeglądać książki, czytać przepisy i zastanawiać sie jak smakują. Przy tym przepisie zupełnie nie wiedziałam czego sie spodziewać. Przepis, na który sama bym nigdy nie wpadła. Nie dziwne: Zupa pochodzi z Jordanii wiec daleko od naszych okolic smakowych a także składników. Te nie należą tez do tanich: szafran i orzeszki piniowe, ale efekt jest super, zaskakujący i przepyszny. Zabłyśniecie mając gości na obiedzie :)
Tradycyjnie je sie te zupę wymieszana z jogurtem, ja z niego zrezygnowałam. Luby nie lubi wszelkiego zabielania. Kiedyś jednak zrobię oryginał. 
Tradycyjnie tez wkładką są kulki z mielonej jagnięciny ja zrobiłam z mielonego indyka.

Kefta:

- 200 g mielonego mięsa indyczego lub jagnięcego
- 50 g białego chleba bez skórki, namoczonego wcześniej w 2 łyżkach mleka
- 1 ząbek czosnku rozgnieciony z solą
- 2 łyżeczki mielonego kminku
- 2 łyżeczki słodkiej papryki 
- 3 łyżki oliwy

Zupa:

-  75 g masła - ja dałam mniej, ze 2 łyżki 
- 1 duża cebula- drobno pokrojona
- 30 g płatków migdałów - a pokroiłam cienko migdały
- 50 g orzeszków piniowych
- 400 g ciecierzycy
- 80 pręcików szafranu ( wiem ze liczenie uciążliwe, wiec tak na oko...) namoczonych w 2 łyżkach gorącej wody
- litr bulionu z kurczaka
- 1 żółtko
- 2 łyżki maki/ maki ziemniaczanej do zagęszczenia 
- 250 g greckiego jogurtu
- 2 łyżki posiekanej pietruszki


W robocie kuchennym wymieszać wszystkie składniki na kulki. Formować wilgotnymi dłońmi małe pulpety, wstawić na 1/2godziny do lodówki. Rozgrzać olej w garnku w którym będziemy gotować zupę i dobrze podsmazyc kulki z każdej strony. Wyjąc i osączyć na papierowym ręczniku. Dodać masło do garnka i wrzucić cebule z odrobiną soli. Przemieszać drewniana łyżką żeby wymieszać kawałki mięsa przyklejone do dna. Smażyć na małym ogniu 15 minut, często mieszając. Wrzucić migdały i piniowe, mieszając smażyć 10 -20 minut.
 Na tym etapie zupa wygląda tak:


Wrzucić ciecierzyce i mięsne kulki, posmażyć jeszcze 5 minut. Wlać bulion i szafran. Zagotować.
I tu można juz w sumie podawać.
Albo isc dalej I :
Żółtko wymieszać z mąką i jogurtem. Wlać parę łyżek gorącej zupy do jogurtu i wymieszać. Powoli zmieszać z zupą. Minutkę pogotować. Podawać od razu posypaną pietruszką.













Brak komentarzy:

Prześlij komentarz